De ANWB heeft samen met gezondheid- en fitnessdeskundige Arie Boomsma 30 wandelingen gebundeld. De favoriete wandelingen van Arie gaan door de mooiste steden en natuurgebieden en zijn 7 tot 8 kilometer lang, zo’n 10.000 stappen. Dit boek is een inspirerende en praktische gids om meer te bewegen en om mooie plekken te ontdekken.

Het magische getal van 10.000 stappen per dag is een aanmoediging voor alle Nederlanders die gezonder en fitter willen leven. Lopen kan overal en altijd.

Cartographics heeft voor dit project de cartografie verzorgd.

Alle 30 routes bevinden zich in het westelijk deel van Nederland. Er zijn routes door de natuur, langs water en in de stad. Daarnaast geeft het boek handige tips en inzichten om nog meer van de wandeling te genieten. De handige tips variëren van sporttips om een betere loper te worden.

ANWB-10000-stappenboek
ANWB-10000-stappenboek

Waarom 10000-stappen?

Te lang zitten is slecht voor je. Vooral lange tijd achter elkaar zitten doet je geen goed. Je moet vaker opstaan en meer lopen. 10.000 Stappen maken per dag is een veel gehoord advies.

Dit is geen officiële aanbeveling maar onderzoek heeft aangetoond dat veel lopen een positieve uitwerking heeft op je gewicht en je algehele gezondheid. Het helpt je bloeddruk en je bloedsuikerspiegel op peil te houden en het vermindert stress.

Het fijne van lopen is dat je het altijd en overal kan doen. Het enige dat je nodig hebt is makkelijke schoenen en tijd.

Gemiddeld zet je 100 stappen per minuut. Dat is 1000 stappen per 10 minuten en 10.000 stappen per 100 minuten. Als je sneller loopt is dat meer en als je langzamer loopt wat minder. Maar het betekent wel dat je zo’n anderhalf uur kwijt bent om al die stappen te zetten.

Deel dit nieuws item!

Gerelateerde berichten