Slimme Teksten basisonderwijs
Voor slimme teksten hebben wij een kaart gemaakt van Berlijn, met aangeven de voormalige Berlijnse muur. Dit is gebruikt voor een artikel over de Berlijnse Muur.
Slimme teksten in het kort: Op de basisschool lijken alleen de woorden ‘begrijpend lezen’ al een drempel op te werpen. ‘Moet dat nou?’ hoor je de kinderen denken. Waarom is ‘begrijpend lezen’ een vak geworden? Is het geen vaardigheid die een mens de hele dag moet inzetten? Slimme Teksten draaien om de inhoud, niet in de eerste plaats om strategieën of stappenplannen.
Slimme Teksten bieden vóór alles wereldoriënterende inhoud. Die kan historisch van aard zijn, aardrijkskundig, taalkundig, van ver weg of van dichtbij, herkenbaar of verrassend. De leerkracht biedt de tekst aan op een manier die passend is bij de inhoud of de groep; dat bepaalt juf of meester dus. De kinderen gaan samen of alleen aan de slag met de vragen en opdrachten. En juist die vragen en opdrachten verdiepen het leesbegrip. Op de foto is een leerling uit groep 7 bezig met een mindmap aan de hand van de tekst ‘Dit ben ik’.
Meer informatie:
https://www.slimme-teksten.nl
foto’s: Cartographics